مراسم بعدی

  • بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم ؛ اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَیْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَیْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَیْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَیْنِ
  • وب سایت دعای ندبـه مراغـه Nodbeh-shohada.IR
  • اولین سایت جامع و تخصصی دعای ندبـه
  • اطلاع رسانی مراسمات و ویژه برنامه های دعای ندبه مسجد شهدای پهرآباد || حسینیه مرحوم درویش تیموری || حسینیه محمدیه || حسینیه جوانان شهداء
  • مجموعه مقالات مذهبی و مهدوی||دانلود های صوتی و تصویری || پیامک های مناسبتی || اخبار و اطلاعیه های دعای ندبه مسجد شهدای پهرآباد || آهنگ های پیشواز || شرح و تفسیر دعای ندبه || مداحی های مادحین مراغه || تصاویر عزاداری ماه محرم در مراغه و ... .
  • «.مقام معظم رهبری: « اهمیت فضای مجازی به اندازه اهمیت انقلاب اسلامی است

خلاصه آخرین ارسالها

<

عید غدیر:بزرگترین عید اسلامى

عیــــد غدیـــــر؛ بزرگترین عید اسلامى

اللهم فكما جعلته عیدك الاكبر و سمیته فى السماء یوم العهد المعهود و فى الارض یوم المیثاق الماخوذ و الجمع المسؤول (1) صل على محمد و آل محمد و اقرر به عیوننا. 
«خدایا، چنانكه این روز را بزرگترین عید خود قرار دادى، [آن را] در آسمان روز پیمان و در زمین روز میثاق و جمع مورد بازپرسى نام نهادى، بر محمد و آل محمد(ص) درود فرست و چشمان ما را بدان روشن فرما». 

ولایت و امامت علی بن ابطالب عید غدیرخم


تقدیر الهى بر این قرار گرفت كه «غدیر» به ابدیت ‏بپیوندد، و جلوه‏اى از آیات الهى و تجسمى از تاریخ جاودانه اسلام شود. گویا «بركه خم‏» به پاس سالیان طولانى خزانه‏دارى بارانهاى رحمت الهى و آبرسانى به زائران حرم، اینك باید پایگاه ریزش كلام الهى و قله كمال دین شود. غدیر دیگر بركه‏اى كم‏آب نیست كه به آبهاى سرزمین «رابغ‏» نیازمند باشد. بلكه در پرتو آن فروغ آسمانى، خود به چشمه‏سار زمزم و كوثر پیوسته، آب گواراى عدالت و پاكى از مولود كعبه و فرزند «زمزم‏» و «صفا» گرفته است. غدیر از هنگامى كه نظاره‏گر جلوه زیباى وصایت و جانشینى على - علیه السلام - بر دستان پر مهر و سراسر رحمت‏خاتم رسولان(ص) شد، دیگر نقطه‏اى پست در جغرافیاى جحفه نیست، پرچم عدالت علوى است كه بر بام بلند تاریخ افراشته شده است. غدیر اینك بزرگترین و دل‏انگیزترین هدیه آسمان «امامت‏» را به آدمیان ارزانى مى‏دارد. بدین‏گونه غدیر، سرزمینى مقدس شد و روز هجدهم ذى‏حجه بزرگترین عید اسلامى; و چنان شد كه امام صادق - علیه السلام - در باره‏اش فرمود: «و ان یوم غدیر خم بین الفطر و الاضحى و الجمعة كالقمر بین الكواكب‏» روز غدیر خم در میان اعیاد «فطر» و «قربان‏» و «جمعه‏»، بسان ماه در میان ستارگان، مى‏درخشد. (2) در این نوشتار بر «عیدك الاكبر»، كه در دعاى روز غدیر آمده است، درنگ مى‏كنیم; و عید بودن این روز بزرگ را در سنت پیامبر و عترت معصومش جویا مى‏شویم و مشاهده مى‏كنیم كه شیعه در برگزارى جشن غدیر، بسان دیگر معتقدات خویش، پایبند وحى الهى و سر سپرده سنت رسول گرامى(ص) است. 

عید غدیر، سنت نبوى 
زنده نگهداشتن شعائر الهى رسالتى است كه مرزبانان عقیده و ایمان همواره بر آن تاكید داشته‏اند. چرا كه تقواى دلها و پاكى جانها در گرو بزرگداشت آن است، در قرآن كریم مى‏خوانیم: «و من یعظم شعائر القلوب فانها من تقوى القلوب‏». (3) جوامع بشرى نیازمند یادآورى و حضور دایم هویت‏هاى فرهنگى و اصالتهاى معنوى است. رسول گرامى اسلام در این امر پیشقدم شد و با عمل خویش راه جامعه اسلامى را روشن ساخت. یكى از دلائل عید بودن غدیر، حدیث «هنئونى‏» است. 
این حدیث در منابع اهل سنت نیز با اسناد و عبارات مختلف ذكر شده است. بزرگانى چون احمد ابن‏حنبل، پیشواى حنبلیان، در صفحه 281، جلد چهارم مسند، و حافظ ابوجعفر محمد ابن‏جریر طبرى در صفحه 428 جلد سوم تفسیر خویش، از این روایت‏یاد كرده‏اند در نقل حافظ ابو سعید چنین آمده است: «ثم قال النبى(ص) هنئونى هنئونى، ان الله تعالى خصنى بالنبوة و خص اهل بیتى بالامامة;» پیامبر گرامى فرمود: به من تبریك بگویید، به من تبریك بگویید، زیرا خداوند مرا به پیامبرى و اهل بیتم را به امامت ممتاز ساخته است. (4) 
در روایت دیگرى یكى از مورخین اهل سنت پس از ذكر حدیث غدیر چنین آورده است: ثم جلس رسول الله(ص) فى خیمة تخص به و امر امیرالمؤمنین(ع) ان یجلس فى خیمة اخرى و امر اطباق الناس بان یهنئوا علیا - علیها السلام -; سپس رسول گرامى(ص) در خیمه مخصوص خویش نشست و به امیرمؤمنان(ع)دستور داد كه در خیمه دیگرى بنشیند و به مردم فرمان داد تا به حضور على - علیه السلام - رسیده، به آن حضرت تبریك بگویند. 
این مورخ سپس مى‏نویسد: ولما فرغ الناس امر رسول الله(ص) امهات المؤمنین بان یسرن الیه و یهنئنه ففعلن; بعد از متفرق شدن مردم، پیامبر(ص) به همسران خویش دستور داد كه به سوى على - علیه السلام - رفته، به آن حضرت تبریك بگویند، آنان نیز اطاعت كردند. (5) 
دلیل دیگرى كه بیانگر عید بودن روز غدیر در سنت پیامبر گرامى اسلام است‏خطبه‏اى است كه امیرمؤمنان على - علیه‏السلام - در روز عید غدیر ایراد كرده است. 
در اینجا قسمتى از آن را، كه به وسیله یكى از غدیرشناسان معاصر ترجمه شده است. مى‏آوریم: امام رضا(ع) از پدران خویش نقل مى‏كند كه در روزى از روزهاى خلافت على - علیه السلام - جمعه و غدیر به یك روز افتاده بود. امام در آن روز خطبه‏اى عجیب خواند و توحیدى شگفت گفت. آن حضرت در بخشى از سخنان خویش چنین فرمود: «ان الله تعالى جمع لكم معشر المؤمنین فى هذا الیوم عیدین عظیمین كبیرین لا یقوم احدهما الا بصاحبه...; خداى - عزوجل - در این روز براى شما دو عید فراهم كرد; دو عید بزرگ كه یكى از این دو جز به آن دیگرى استوار نتواند بود». 
سپس آن حضرت به داستان غدیر اشاره فرمود و ویژگیهاى روز غدیر را چنین برشمرد: ان هذا یوم عظیم الشان فیه وقع الفرج و رفعت الدرج هو یوم الایضاح و الافصاح من المقام الصراح و یوم كمال الدین و یوم العهد المعهود و یوم تبیان العقود عن النفاق و الجحود...; همانا امروز، روزى بس بزرگ است. در این روز گشایش در رسید، منزلت كسان كه شایسته بودند بلندى گرفت و برهان خدا روشن شد. آرى، امروز روز روشن كردن حق و از مقام پاك «رهبر معصوم‏» به صراحت و «نص‏» سخن گفتن است، امروز روز كامل شدن دین است، امروز روز عهد و پیمان است، امروز روز گواهى و گواهان است، امروز روز نمایاندن بنیادهاى نفاق و انكار است. حضرت در آخر خطبه مى‏فرماید: و اذا تلاقیتم فتصافحوا بالتسلیم و تهانؤ النعمة فى هذا الیوم و لیبلغ الحاضر الغائب... 
امرنى رسول الله(ص) بذلك، چون به یكدیگر رسیدید، همراه سلام، مصافحه كنید و نعمتى را كه در این روز نصیبتان شده است‏به یكدیگر تبریك بگویید. باید این سخنان را آن كه بود و شنید به آن كه نبود و نشنید برساند و باید توانگران به سراغ مستمندان روند و قدرتمندان به دنبال ضعیفان; پیامبر(ص) مرا به این چیزها امر كرده است. (6) 
اینجاست كه به اهمیت این روز تاریخى و بزرگ بیشتر واقف مى‏شویم; روزى خجسته و مبارك كه پیامبر(ص) به بزرگداشت آن دستور داده، آن را وظیفه همگانى نسلها برشمرده و خطابه و بزرگداشت این روز از جانب على - علیه السلام - در همین راستاست. 
معصومین و بزرگترین عید اسلامى 
امام صادق(ع) از پدران خویش نقل مى‏كند كه، پیامبر(ص) فرمود: «یوم غدیر خم افضل اعیاد امتى و هو الیوم الذى امرنى الله تعالى ذكره فیه بنصب اخى على ابن‏ابیطالب علما لامتى یهتدون به من بعدى; روز غدیر خم برترین عیدهاى امت من است; و آن روزى است كه خدا مرا به جانشینى على - علیه السلام - دستور داد تا نشانه‏اى براى امت من باشدو به وسیله او هدایت‏شوند. (7) 
در روایت دیگرى امام صادق(ع) در پاسخ این پرسش كه آیا براى مسلمین عیدى غیر از فطر و قربان هست فرمود: آرى، عیدى است كه بزرگترین و شریفترین عیدهاست و آن روزى است كه امیر مؤمنان به جانشینى پیامبر منصوب شد. (8) علاوه بر این از امام صادق(ع) نقل شده است كه فرمود: هو عید الله الاكبر و ما بعث الله عز و جل نبیا الا و تعید فى هذا الیوم; روز غدیر خم بزرگترین عید الهى است و خداوند متعال پیامبرى را مبعوث نكرد مگر اینكه این روز را عید گرفت. (9) 
با توجه بدین حقایق در دعا و نیایشى كه در این روز ذكر شده است، مى‏خوانیم: اللهم فكما جعلته عیدك الاكبر... صل على محمد و آل محمد; خدایا، چنانكه این روز را بزرگترین عید خود قرار دادى، بر محمد و آل محمد درود فرست. (10) 
اولیاى الهى و معصومین - علیهم السلام - این روز را پاس مى‏داشتند و برنامه‏هایى براى بزرگداشت آن تدارك مى‏دیدند، كه دو نمونه از آن را یاد آور مى‏شویم: 
الف) مراسم اطعام از جانب امام مجتبى علیه السلام‏مرحوم علامه مجلسى(ره) مى‏نویسد: روز عید غدیر با جمعه مصادف شده بود. امام على - علیه السلام - خطبه جمعه خواند و سپس حضرت با فرزندان و شیعیانش به منزل امام حسن - علیه السلام - جهت اطعامى كه امام حسن برایشان تدارك دیده بود، رفت. (11) 
ب) فیاض بن‏محمد بن‏طوسى كه به سال‏259 هجرى سخن مى‏گفت مى‏گوید: در یكى از سالها خدمت امام رضا - علیه السلام - رسیدم، دیدم امام رضا - علیه السلام - دوستان خویش را براى غدا خوردن نگه داشته و به خانه‏هاى آنان نیز طعام، هدیه، لباس و حتى انگشتر و كفش فرستاده است، آن بزرگوار وضعیت‏خدمتكاران و دوستانش را تغییر داده بودو با وسایلى، غیر از آنچه در روزهاى پیشین بود، از مهمانانش پذیرایى مى‏كرد. (12) 
چرا غدیر، عید است؟ 
آیات قرآن كریم و گفتار معصومین - علیهم السلام - بیانگر عظمت و جایگاه رفیع امامت در اعتقادات اسلامى است. با نگاهى به آیات غدیر مى‏توان بخوبى رمز عید بودن این روز را دریافت‏بخشى از اشارات قرآن كریم و معصومان در این باره چنین است: 
الف) امامت مكمل تبلیغ رسالت الهى است. 
به اتفاق شیعیان و به نقل بسیارى ازاهل سنت آیه شریف تبلیغ جهت انتصاب على - علیه السلام - به جانشینى رسول گرامى(ص) نازل شد. این نكته هنگامى بود كه ترس آشوب بود و احتمال تفرقه‏افكنى از جانب منافقین و افراد سست‏ایمان وجود داشت. وحى الهى به همه این نگرانیها خاتمه داد و با تاكید بر اهمیت موضوع، حفظ رسول گرامى(ص) از توطئه‏ها را نوید داد و فرمود: یا ایها الرسول بلغ ما انزل الیك من ربك فان لم تفعل فما بلغت رسالته و الله یعصمك من الناس; اى پیامبر، آنچه از خدا بر تو نازل شده به مردم برسان كه اگر نرسانى تبلیغ رسالت و اداى وظیفه نكرده‏اى و خدا تو را از [آزار] مردمان محفوظ خواهد داشت. (13) 
علامه امینى 30 منبع از مدارك اهل سنت را برمى‏شمارد كه همه آنها این آیه را با معرفى ولایت امیرمؤمنان على - علیه السلام - در ارتباط دانسته‏اند. جلال الدین سیوطى شافعى در تفسیر در المنثور، تفسیر فخرالدین رازى شافعى در شمار این منابع جاى دارند. (14) 
نكته‏اى كه از دقت در آیه، با استفاده از جمله «فما بلغت رسالته‏» مى‏توان فهمید این است كه امامت در حدى از منزلت است كه عدم معرفى آن با انجام ندادن وظیفه رسالت مساوى است. 
ب) امامت مایه تكمیل دین است 
دین مجموعه قوانین الهى است كه براى اجراى آن به فردى كه بتواند با تكیه بر دو عنصر ایمان و آگاهى موجب اجراى آن شود، نیاز دارد. دین كامل دینى است كه این امر را از قبل پیش‏بینى كرده، براى آن برنامه داشته باشد. از این رو وقتى كفار احساس كردند با فوت عبدالله فرزند پیامبر گرامى(ص) جانشینى براى استمرار راهش وجود ندارد آن بزرگوار را «ابتر» و كارش را ناقص قلمداد كردند. (15) 
بعد از انتصاب على(ع)، این آیه نازل مى‏شود و مى‏فرماید «الیوم اكملت لكم دینكم‏» امروز دین شما را كامل كردم. (16) امامت در جهت‏بیان احكام تكمیل‏كننده دین است; زیرا به مقتضاى روایتى، كه از طریق شیعه و اهل سنت نقل شده و پیامبر گرامى فرمود: من شهر علم هستم و على در آن شهر. هر كه خواستار ورود به شهر حكمت است‏باید از راه على(ع) واردشود. (17) 
امامت در جهت اجراى صحیح برنامه‏هاى دینى نیز تكمیل‏كننده دین است. از این رو پیشوایان پنجگانه اهل سنت مانند مسلم، مالك، بخارى، نسایى و ترمذى مى نویسند: وقتى طارق ابن‏شهاب، از اهل كتاب، در مجلس خلیفه دوم گفت: اگر آیه «اكمال‏» در دین ما نازل مى‏شد آن را عید مى‏گرفتیم. (18) كسى بر او خرده نگرفت و عمر با سكوت خود آن را مورد قبول قرار داد. 
ج) امامت عامل یاس دشمنان اسلام است. 
آیه سوم سوره مائده نیز در باره انتصاب على - علیه السلام - در غدیر خم نازل شده است; «الیوم یئس الذین كفروا من دینكم فلا تخشوهم و اخشون‏» امروز كافران از اینكه به دین شما دستبرد زنند و اختلالى رسانند طمع بریدند پس شما از آنان بیمناك نشوید. (19) 
این آیه نشان مى‏دهد كه روز تكمیل دین و روز یاس و نومیدى دشمنان اسلام یكى است. علامه طباطبایى مى‏نویسد: صحابه و تابعان و آنها كه بعد از آنان آمده‏اند، همگى اتفاق دارند كه این دو آیه مرتبط هستند و هر یك تكمیل‏كننده معناى دیگرى است. و این نیست مگر بدان سبب كه هر دو با هم نازل شده، یك معنا را مى‏رسانند. (20) 
از آنچه گفته شد نتیجه مى‏گیریم كه باید این روز را عید شمرد; زیرا خداوند متعال چنان بدان اهمیت داده است كه آن را موجب اكمال دین، تبلیغ رسالت و نومیدى دشمنان اسلام دانسته است تا خود یادى از «ایام الله‏» باشد و فرموده است: و ذكرهم بایام الله; روزهاى خداوندى را بدانان یادآورى كن. (21) 
د) امامت ضامن استمرار وحدت اسلامى است 
قرآن كریم، آنجا كه از دعاى حضرت عیسى و درخواست نزول مائده آسمانى سخن به میان مى‏آورد، از عید بودن آن براى نسلهاى آینده و گذشته یاد مى‏كند و مى‏فرماید: «اللهم ربنا انزل علینا مائدة من السماء تكون لنا عیدا لاولنا و آخرنا و آیة منك; پروردگارا، بر ما از آسمان مائده‏اى فرست تا این روز براى ما و كسانى كه پس از ما مى‏آیند عید شود». (22) 
چنانكه ملاحظه مى‏شود حضرت عیسى نزول این مائده و عید شدن آن را براى این مى‏خواهد كه براى همیشه مایه افتخار و عزت جامعه دینى شود و بتواند حبل‏المتین و نقطه وحدت آنان باشد; وحدتى كه یكى از علتهاى بعثت پیامبران شمرده شده است، و راز و حكمت عید شمردن نیز در همین راستاست تا جامعه اسلامى مائده آسمانى امامت و وصایت را پاس دارند و آن را به عنوان نقطه مركزى حل اختلافات خویش بپذیرند و این است رمز كلام باقر العلوم آل محمد (علهیم السلام) كه فرمود «و لم یناد بشى‏ء ما نودى بالولایة یوم الغدیر; در میان احكام اسلامى هیچیك به اندازه ولایت روز غدیر مهم شمرده نشده است‏». (23)

____________________________________________________
1- بحارالانوار (چاپ ایران)، ج 95، ص 320. 
2- همان، ج 95، ص‏323. 
3- حج، 32. 
4- الغدیر، ج 1، ص 274. 
5- الغدیر، ج 1، ص 271. 
6- بحارالانوار، ج 94، ص 118. 
7- همان، ص 110. 
8- همان، ص 111. 
9- همان، ج 95، ص‏303. 
10- همان، ص 320; مفاتیح الجنان، اعمال روز عید غدیر. 
11- همان، ج 94، ص 118. 
12- همان، ص 112 و ج 95، ص 322. 
13- مائده،67. 
14- درالمنثور، سیوطى، دارالكتب العلمیة، ج 2، ص‏457; تفسیر فخررازى، ج 12، ص‏49. 
15- ر.ك تفسیر مجمع‏البیان، ج 5، تفسیر سوره كوثر; 
16- مائده،3. 
17- الغدیر، ج‏6، ص 61-77. 
18- الغدیر، ج 1، ص‏283. 
19- سوره مائده،3. 
20- المیزان، ج 5، ص‏179. 
21- دارالكتب العلمیه‏» 
22- ابراهیم، 5. 
23- اصول كافى، ج 2، ص 21، باب‏دعائم‏الاسلام،حدیث‏8.

لطفا دیدگاه ها و نکته نظرات خود را درباره این مطلب مطرح بفرمائید

کاربر گرامی،ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد


 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.
  • سایت مراجع عظام تقلید web logo

  • احادیث گهربار hadith

    حدیث موضوعی
  • روز شمار فراق Daily departure

  • نگارنده authors

  • لینکهای منتخب Link Dump

  • لوگوی دوستان logo