تبلیغات
دعای ندبه مراغه

مراسم بعدی

  • بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم ؛ اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَیْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَیْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَیْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَیْنِ
  • وب سایت دعای ندبـه مراغـه Nodbeh-shohada.IR
  • اولین سایت جامع و تخصصی دعای ندبـه
  • اطلاع رسانی مراسمات و ویژه برنامه های دعای ندبه مسجد شهدای پهرآباد || حسینیه مرحوم درویش تیموری || حسینیه محمدیه || حسینیه جوانان شهداء
  • مجموعه مقالات مذهبی و مهدوی||دانلود های صوتی و تصویری || پیامک های مناسبتی || اخبار و اطلاعیه های دعای ندبه مسجد شهدای پهرآباد || آهنگ های پیشواز || شرح و تفسیر دعای ندبه || مداحی های مادحین مراغه || تصاویر عزاداری ماه محرم در مراغه و ... .
  • «.مقام معظم رهبری: « اهمیت فضای مجازی به اندازه اهمیت انقلاب اسلامی است

خلاصه آخرین ارسالها

وقایع شب قدر

وقایع شب قدر


خداوند متعال در شب قدر حوادث یك سال آینده را از قبیل مرگ و زندگی، وسعت یا تنگی روزی، سعادت و شقاوت، خیر و شرّ، طاعت و معصیت و... تقدیر می‏كند...


وقایع شب قدر . دعای ندبه مراغه


1 ـ نزول قرآن:
ظاهر آیه شریفه «انّا انزلناه فی لیلة القدر» این است كه همه قرآن در شب قدر نازل شده است و چون تعبیر به انزال كرده كه ظهور در یكپارچگی و دفعی بودن دارد نه تنزیل كه ظاهر در نزول تدریجی است.

قرآن كریم به دو گونه نازل شده است:
1 ـ نزول یكباره در یك شب معین.
2 ـ نزول تدریجی در طول بیست و سه سال نبوّت پیامبر اكرم(ص).
آیاتی چون «قرانا فرقناه لتقرأه علی الناس علی مكث ونزلناه تنزیلا»(11) نزول تدریجی قرآن را بیان می‏كند.
در نزول دفعی (و یكپارچه)، قرآن كریم كه مركب از سوره‏ها و آیات است یك دفعه نازل نشده است بلكه بصورت اجمال همه قرآن نازل شده است چون آیاتی كه درباره وقایع شخصی و حوادث جزیی نازل شده ارتباط كامل با زمان و مكان و اشخاص و احوال خاصه‏ای دارد كه درباره آن اشخاص و آن احوال و در آن زمان و مكان نازل شده و معلوم است كه چنین آیاتی درست در نمی‏آید مگر اینكه زمان و مكانش و واقعه‏ای كه درباره‏اش نازل شده رخ دهد به طوری كه اگر از آن زمان‏ها و مكان‏ها و وقایع خاصه صرف نظر شود و فرض شود كه قرآن یك باره نازل شده، قهرا موارد آن آیات حذف می‏شود و دیگر بر آنها تطبیق نمی‏كنند، پس قرآن به همین هیئت كه هست دوبار نازل نشده بلكه بین دو نزول قرآن فرق است و فرق آن در اجمال و تفصیل است. همان اجمال و تفصیلی كه در آیه شریفه «كتاب احكمت ایاته ثم فصّلت من لدن حكیم خبیر»(12) به آن اشاره شده است. و در شب قدر قرآن كریم به صورت اجمال و یكپارچه بر پیامبر اكرم(ص) نازل شد و در طول بیست و سه سال به تفصیل و به تدریج و آیه به آیه نازل گردید.
2 ـ تقدیر امور:
خداوند متعال در شب قدر حوادث یك سال آینده را از قبیل مرگ و زندگی، وسعت یا تنگی روزی، سعادت و شقاوت، خیر و شرّ، طاعت و معصیت و... تقدیر می‏كند.
در آیه شریفه «انا انزلناه فی لیلة القدر»(13) كلمه «قدر» دلالت بر تقدیر و اندازه‏گیری دارد و آیه شریفه «فیها یفرق كل امر حكیم»(14) كه در وصف شب قدر نازل شده است بر تقدیر دلالت می‏كند. چون كلمه «فرق» به معنای جدا سازی و مشخص كردن دو چیز از یكدیگر است. و فرق هر امر حكیم جز این معنا ندارد كه آن امر و آن واقعه‏ای كه باید رخ دهد را با تقدیر و اندازه‏گیری مشخص سازند. امور به حسب قضای الهی دارای دو مرحله‏اند، یكی اجمال و ابهام و دیگری تفصیل. و شب قدر به طوری كه از آیه «فیها یفرق كل امر حكیم» برمی‏آید شبی است كه امور از مرحله اجمال و ابهام به مرحله فرق و تفصیل بیرون می‏آیند.
3 ـ نزول ملائكة و روح:
بر اساس آیه شریفه «تنزّل الملئكة والروح فیها باذن ربهم من كل امر»(15)، ملائكة و روح در این شب به اذن پروردگارشان نازل می‏شوند. مراد از روح آن روحی است كه از عالم امر است و خدای متعال درباره‏اش فرموده است «قل الرّوح من امر ربی»(16). در این كه مراد از امر چیست؟ بحث‏های مفصلی در تفسیر شریف المیزان آمده است كه به جهت اختصار مبحث به دو روایت در مورد نزول ملائكة و اینكه روح چیست بسنده می‏شود.
الف: پیامبر اكرم(ص) فرمود: وقتی شب قدر می‏شود ملائكه‏ای كه ساكن در «سدرة المنتهی» هستند و جبرئیل یكی از ایشان است نازل می‏شوند در حالی كه جبرئیل به اتفاق سایرین پرچم‏هایی را به همراه دارند.
یك پرچم بالای قبر من، و یكی بر بالای بیت المقدس و پرچمی در مسجد الحرام و پرچمی بر طور سینا نصب می‏كنند و هیچ مؤمن و مؤمنه‏ای در این نقاط نمی‏ماند مگر آنكه جبرئیل به او سلام می‏كند، مگر كسی كه دائم الخمر و یا معتاد به خوردن گوشت خوك و یا زعفران مالیدن به بدن خود باشد(17).
ب: از امام صادق علیه‏السلام در مورد روح سؤال شد. حضرت فرمودند: روح از جبرئیل بزرگتر است و جبرئیل از سنخ ملائكة است و روح از آن سنخ نیست مگر نمی‏بینی خدای تعالی فرموده: «تنزل الملئكة والرّوح» پس معلوم می‏شود روح غیر از ملائكة است(18).
4 ـ سلام و امنیت:
قرآن كریم در بیان این ویژگی شب قدر می‏فرماید: «سلام هی حتی مطلع الفجر»(19). كلمه سلام و سلامت به معنای عاری بودن از آفات ظاهری و باطنی است. و جمله «سلام هی» اشاره به این مطلب دارد كه عنایت الهی تعلّق گرفته است به این كه رحمتش شامل همه آن بندگان بشود كه به سوی او روی می‏آورند و نیز به اینكه در خصوص شب قدر باب عذابش بسته باشد. به این معنا كه عذابی جدید نفرستد. و لازمه این معنا این است كه در این شب كید شیطان‏ها هم مؤثر واقع نشود چنانكه در بعضی از روایات نیز به این معنا اشاره شده است.
البته بعضی از مفسّرین گفته‏اند: مراد از كلمه «سلام» این است كه در شب قدر ملائكة از هر مؤمن مشغول به عبادت بگذرند، سلام می‏دهند.
دعای ندبه مراغه

1 ـ دخان / 3 .
2 ـ بقره / 185 .
3 ـ قدر / 1 .
4 ـ ر. ك. مجمع البیان، ج 10، ص519 .
5 ـ ر.ك. تفسیر الدر المنثور، ج6 .
6 ـ دخان / 6 .
7 ـ قدر / 4 .
8 ـ بقره / 185 .
9 ـ تفسیر البرهان، ج4، ص488، ح26 .
10 ـ فروع كافی، ج4، ص157، ح4.
11 ـ اسراء / 106 .
12 ـ هود / 1.
13 ـ قدر / 1.
14 ـ دخان / 6 .
15 ـ قدر / 4 .
16 ـ اسراء / 85 .
17 ـ مجمع البیان، ج10، ص520 .
18 ـ تفسیر برهان، ج4، ص481، ح1.
19 ـ قدر / 5 .

لطفا دیدگاه ها و نکته نظرات خود را درباره این مطلب مطرح بفرمائید

کاربر گرامی،ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد


 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.
  • سایت مراجع عظام تقلید web logo

  • احادیث گهربار hadith

    حدیث موضوعی
  • روز شمار فراق Daily departure

  • نگارنده authors

  • لینکهای منتخب Link Dump

  • لوگوی دوستان logo