مراسم بعدی

  • بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم ؛ اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَیْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَیْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَیْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَیْنِ
  • وب سایت دعای ندبـه مراغـه Nodbeh-shohada.IR
  • اولین سایت جامع و تخصصی دعای ندبـه
  • اطلاع رسانی مراسمات و ویژه برنامه های دعای ندبه مسجد شهدای پهرآباد || حسینیه مرحوم درویش تیموری || حسینیه محمدیه || حسینیه جوانان شهداء
  • مجموعه مقالات مذهبی و مهدوی||دانلود های صوتی و تصویری || پیامک های مناسبتی || اخبار و اطلاعیه های دعای ندبه مسجد شهدای پهرآباد || آهنگ های پیشواز || شرح و تفسیر دعای ندبه || مداحی های مادحین مراغه || تصاویر عزاداری ماه محرم در مراغه و ... .
  • «.مقام معظم رهبری: « اهمیت فضای مجازی به اندازه اهمیت انقلاب اسلامی است

خلاصه آخرین ارسالها

<

وقایع شب قدر

وقایع شب قدر


خداوند متعال در شب قدر حوادث یك سال آینده را از قبیل مرگ و زندگی، وسعت یا تنگی روزی، سعادت و شقاوت، خیر و شرّ، طاعت و معصیت و... تقدیر می‏كند...


وقایع شب قدر . دعای ندبه مراغه


1 ـ نزول قرآن:
ظاهر آیه شریفه «انّا انزلناه فی لیلة القدر» این است كه همه قرآن در شب قدر نازل شده است و چون تعبیر به انزال كرده كه ظهور در یكپارچگی و دفعی بودن دارد نه تنزیل كه ظاهر در نزول تدریجی است.

قرآن كریم به دو گونه نازل شده است:
1 ـ نزول یكباره در یك شب معین.
2 ـ نزول تدریجی در طول بیست و سه سال نبوّت پیامبر اكرم(ص).
آیاتی چون «قرانا فرقناه لتقرأه علی الناس علی مكث ونزلناه تنزیلا»(11) نزول تدریجی قرآن را بیان می‏كند.
در نزول دفعی (و یكپارچه)، قرآن كریم كه مركب از سوره‏ها و آیات است یك دفعه نازل نشده است بلكه بصورت اجمال همه قرآن نازل شده است چون آیاتی كه درباره وقایع شخصی و حوادث جزیی نازل شده ارتباط كامل با زمان و مكان و اشخاص و احوال خاصه‏ای دارد كه درباره آن اشخاص و آن احوال و در آن زمان و مكان نازل شده و معلوم است كه چنین آیاتی درست در نمی‏آید مگر اینكه زمان و مكانش و واقعه‏ای كه درباره‏اش نازل شده رخ دهد به طوری كه اگر از آن زمان‏ها و مكان‏ها و وقایع خاصه صرف نظر شود و فرض شود كه قرآن یك باره نازل شده، قهرا موارد آن آیات حذف می‏شود و دیگر بر آنها تطبیق نمی‏كنند، پس قرآن به همین هیئت كه هست دوبار نازل نشده بلكه بین دو نزول قرآن فرق است و فرق آن در اجمال و تفصیل است. همان اجمال و تفصیلی كه در آیه شریفه «كتاب احكمت ایاته ثم فصّلت من لدن حكیم خبیر»(12) به آن اشاره شده است. و در شب قدر قرآن كریم به صورت اجمال و یكپارچه بر پیامبر اكرم(ص) نازل شد و در طول بیست و سه سال به تفصیل و به تدریج و آیه به آیه نازل گردید.
2 ـ تقدیر امور:
خداوند متعال در شب قدر حوادث یك سال آینده را از قبیل مرگ و زندگی، وسعت یا تنگی روزی، سعادت و شقاوت، خیر و شرّ، طاعت و معصیت و... تقدیر می‏كند.
در آیه شریفه «انا انزلناه فی لیلة القدر»(13) كلمه «قدر» دلالت بر تقدیر و اندازه‏گیری دارد و آیه شریفه «فیها یفرق كل امر حكیم»(14) كه در وصف شب قدر نازل شده است بر تقدیر دلالت می‏كند. چون كلمه «فرق» به معنای جدا سازی و مشخص كردن دو چیز از یكدیگر است. و فرق هر امر حكیم جز این معنا ندارد كه آن امر و آن واقعه‏ای كه باید رخ دهد را با تقدیر و اندازه‏گیری مشخص سازند. امور به حسب قضای الهی دارای دو مرحله‏اند، یكی اجمال و ابهام و دیگری تفصیل. و شب قدر به طوری كه از آیه «فیها یفرق كل امر حكیم» برمی‏آید شبی است كه امور از مرحله اجمال و ابهام به مرحله فرق و تفصیل بیرون می‏آیند.
3 ـ نزول ملائكة و روح:
بر اساس آیه شریفه «تنزّل الملئكة والروح فیها باذن ربهم من كل امر»(15)، ملائكة و روح در این شب به اذن پروردگارشان نازل می‏شوند. مراد از روح آن روحی است كه از عالم امر است و خدای متعال درباره‏اش فرموده است «قل الرّوح من امر ربی»(16). در این كه مراد از امر چیست؟ بحث‏های مفصلی در تفسیر شریف المیزان آمده است كه به جهت اختصار مبحث به دو روایت در مورد نزول ملائكة و اینكه روح چیست بسنده می‏شود.
الف: پیامبر اكرم(ص) فرمود: وقتی شب قدر می‏شود ملائكه‏ای كه ساكن در «سدرة المنتهی» هستند و جبرئیل یكی از ایشان است نازل می‏شوند در حالی كه جبرئیل به اتفاق سایرین پرچم‏هایی را به همراه دارند.
یك پرچم بالای قبر من، و یكی بر بالای بیت المقدس و پرچمی در مسجد الحرام و پرچمی بر طور سینا نصب می‏كنند و هیچ مؤمن و مؤمنه‏ای در این نقاط نمی‏ماند مگر آنكه جبرئیل به او سلام می‏كند، مگر كسی كه دائم الخمر و یا معتاد به خوردن گوشت خوك و یا زعفران مالیدن به بدن خود باشد(17).
ب: از امام صادق علیه‏السلام در مورد روح سؤال شد. حضرت فرمودند: روح از جبرئیل بزرگتر است و جبرئیل از سنخ ملائكة است و روح از آن سنخ نیست مگر نمی‏بینی خدای تعالی فرموده: «تنزل الملئكة والرّوح» پس معلوم می‏شود روح غیر از ملائكة است(18).
4 ـ سلام و امنیت:
قرآن كریم در بیان این ویژگی شب قدر می‏فرماید: «سلام هی حتی مطلع الفجر»(19). كلمه سلام و سلامت به معنای عاری بودن از آفات ظاهری و باطنی است. و جمله «سلام هی» اشاره به این مطلب دارد كه عنایت الهی تعلّق گرفته است به این كه رحمتش شامل همه آن بندگان بشود كه به سوی او روی می‏آورند و نیز به اینكه در خصوص شب قدر باب عذابش بسته باشد. به این معنا كه عذابی جدید نفرستد. و لازمه این معنا این است كه در این شب كید شیطان‏ها هم مؤثر واقع نشود چنانكه در بعضی از روایات نیز به این معنا اشاره شده است.
البته بعضی از مفسّرین گفته‏اند: مراد از كلمه «سلام» این است كه در شب قدر ملائكة از هر مؤمن مشغول به عبادت بگذرند، سلام می‏دهند.
دعای ندبه مراغه

1 ـ دخان / 3 .
2 ـ بقره / 185 .
3 ـ قدر / 1 .
4 ـ ر. ك. مجمع البیان، ج 10، ص519 .
5 ـ ر.ك. تفسیر الدر المنثور، ج6 .
6 ـ دخان / 6 .
7 ـ قدر / 4 .
8 ـ بقره / 185 .
9 ـ تفسیر البرهان، ج4، ص488، ح26 .
10 ـ فروع كافی، ج4، ص157، ح4.
11 ـ اسراء / 106 .
12 ـ هود / 1.
13 ـ قدر / 1.
14 ـ دخان / 6 .
15 ـ قدر / 4 .
16 ـ اسراء / 85 .
17 ـ مجمع البیان، ج10، ص520 .
18 ـ تفسیر برهان، ج4، ص481، ح1.
19 ـ قدر / 5 .

لطفا دیدگاه ها و نکته نظرات خود را درباره این مطلب مطرح بفرمائید

کاربر گرامی،ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد


نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.
  • سایت مراجع عظام تقلید web logo

  • احادیث گهربار hadith

    حدیث موضوعی
  • روز شمار فراق Daily departure

  • نگارنده authors

  • لینکهای منتخب Link Dump

  • لوگوی دوستان logo

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic